Wednesday 21 December 2011

KAMU MEROKOK, ASMA AKU DATANG ..(TERBAEKLAH~)


Pernah dengar pasal penyakit Asma ? 
mesti selalu kan . .. Yang batuk2, selalu semput, sakit dada, berlendir xhenti2 di leher, baring susah , kena pakai Inhaler,.. . .. kadang kalau xcukup terpaksa pergi hospital tambah oksigen   . ..(All the sort)~

Saya salah seorang daripada penghidap penyakit asma . .. 
Mimang sengsara lah juga ceritanya kan~ hiee

Tapi dekat setahun sudah saya xpernah lelah, ...orang kata, sesetengah asma boleh baik sendiri dama proses pembesaran,.. Alhamdulillah,...Allah bagi sembuh :)


                                                                (Inhaler)

TAPI . . . .

Semasa bercuti di semenanjung nie,.. saya selalu pergi tempat2 yang ramai orang,..shopping mall, tempat2 pelancongan,... jadi . ..terdedah lah juga dengan segala macham jenis ASAP  .. . huuu 
 majoriti asap dari ROKOK!!!

Hasilnyaa.... Asma saya kembali bertandang tanpa di jemput,... segala macam aktiviti yang sepatutnya bahagia buat saya dan keluarga bertukar jadi sebaliknya . ..

Ingat sudah sembuh,..xdala bawa Inhaler,.. Allah~~
TERIMA KASIH BANYAK2LAH SAYA UCAPKAN KEPADA PROKOK2 ..KERANA BERJAYA MENJADI ASBAB(PERANTARAAN) PENYAKIT ASMA SAYA DATANG KEMBALI .  ..!!

Pesanan saya selaku mangsa kepada mereka2 yang merokok :



Kepada perokok2 yang ingin berubah untuk tinggalkan aktiviti merokok,... selamat maju jaya ya... saya doakan agar usaha itu dipermudahkan.. aminn n._n

 perokok2 yang TEGAR . ... saya minta . .bawa2 lah taubat nasuha ya... saya doakan agar dibuka pinti hati anda agar segera bertaubat . . .

KERANA . . . .

Sesungguhnya merokok itu . . .
-MEMBAZIR!, 
-BAKAR DUIT SAJA!, 
-BIKIN  ROSAK MASA DEPANMU DAN ORANG LAIN!
-BIKIN KURANG KUALITI ZURIATMU!,
-MEMBAHAYAKAN KESIHATAN MU DAN ORANG SEKELILING,
Dan. . ..AT LEAST,...INGAT2LAH ORANG  YANG TERSAYANG :D  

Saya tahu anda sedia maklum perkara di atas,.. sesungguhnya saya hanya INGATKAN anda,... KERANA . .. dalam  SURAH AZ ZARIYYAT : 55 (Dan berilah peringatan , kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang2 mukmin . . 

InsyaAlah :)





2 comments:

  1. umi memang x bole tahan kalo tmpt bnyk asap rokok.. mcm nak tercabut jantung dibuatnya...

    ReplyDelete
  2. Itulah fasal umi . ...jadi makanya .. Cari calon jgn yg isap sigup ~
    ngeee hehe InsyaAllh :p

    ReplyDelete