Saturday 14 January 2012

"Kalau anda tahu Wanita" ....

Amaran Keras~! 
Entry ini Hanya sesuai untuk dibaca bagi mereka yang mewarisi Genes kaum HAWA .... Yang itu bakal ibu2 ... ... Bini2!(Bilangustazku)XD   ... Got it ? bukan yang bakal Bapak2 ah~! . .. hieee
Tapi ...macham nda salah juga bha kalo di baca oleh mana2 gender ... hehe cumaa .. agak bikin malu urang bilang .. ok  .. shutt!! ngee 


Bismillah~ :)

 Saya pernah berada di Tawau selama 2tahun untuk menimba ilmu~ Jadi ...slang Tawau tu suda sebati dengan diri saya ...boleh saja saya bercakap ala2 slang Tawau ..  sampaikan kalau di Tawau ... orang susah maw cam yang saya bukan orang local d sana .. ngee (BANGGAKUNUNSAYA) .. . ... jadi apa kaitan? . ..hoho

 ..sekarang saya teruskan belajar di area2 KK lah juga ... jadi ... nda da suda slang Tawau ... tapi ... Semalam  ... 14 januari 2012 ... saya hadir di suatu majlis ilmu .. penceramah nya dari jemaah Tawau ... Wah!! mimang sa rindu maw dgr slang2 Tawau nih!  .. jadi ...tujuan  saya ya teman2.. untuk bercerita apa yang ingin saya HIGHLIGHT kan dari Bayan itu ...dan .. saya coba2 refresh balik  slang Tawau yang entah masih fresh kah dalam memori saya ...ngee XD



Wanita ini kan .....sangat berjasa dalam Agama ... Kenapa ? iya cuba kita ingat siapa orang pertama yang syahid di jalan Allah SWT ... pastinya WANITA .... iaitu  Sumaiyah Rahmatullahialaih~

Orang yang pertama sekali memeluk Islam ? Siapa ? iya pastinya WANITA ... iaitu kekasih Nabi Siti Khadijah ..

Dan  .. Kalau kita lihat2 .. antara2 semua Nabi2 terkecuali Nabi  Adam .. semuanya keluar dari perut Wanita ..
MasyaAllah ~

Wanita Ini kan... Jarang2 ada fikir tentang Agama .. Fikir Atas Agama ... fikir Ad Deen  . ... tapi ... bila ada fikir atas Agama pada Wanita.. .. maka Agama akan tersebar  di seluruh dunia dengan mudahnya ..MasyaAllah~

Kenapa Begitu ? kerna wanita punya kelebihan ... yang mana kelebihan itu juga  ada pada lelaki tapi lebih tinggi pada wanita... MasyaAllah~

Apa dia kelebihan itu ?  ... 

Yang pertama . ...
Wanita ini kuat menangis ... cengeng! (ngeesayatidakterasa);p ... (padahalndamaumengaku) . ..
Tapi ... wanita zaman kini ramai yang kuat menangis kerana dunia ...ALLAH(kecewa)~~ ...CUba kalau wanita gunakan kelebihan ini pada agama. ... menangis kerana agama ... menangis kerana ada fikir risau umat ..Maka hidayah akan tersebar di seluruh dunia ... MasyaAllah~~ ... u__u,



Yang Kedua .......
Wanita ini kuat bercakap ...(kau rasa kau tidak?kau rasa kau tidak suka bercakap?kau nafikan lah nie ya?terima lah hakikat!! kaum mu mimang begitu!!akan tetapi ... sedari lah bahawa itu juga satu kelebihan :) ... DAN ITU HANYALAH BILAMANA ... .. WANITA itu hanya bercakap atas iman ... bercakap tentang kebesaran ALlah ...bercakap hal2 yang bermanfaat ... MasyaAllah ... cumil~ heheh . ...


Saya copy paste sedikit di sini ya ayat pencaramah(pemberi bayan) itu semalam ...(partbikinmalu)=,='' ngee 

sekarang ya ibu2 .... wanita nya begini kalo bercakap ..
"Bang,... cuba bha kalo kita tukar langsir baru?? jelek sudah langsir nya rumah tuh . .. "
Baru kalo si abangnya bilang iya ... baru keluar perkataan "wah,sayang lah abang" ... ."love u so much" ..
(Sayamenahanketawasajaketikamendengar)~ehehee~!!  

Coba lah ibu2 ... kalo wanita itu cakapnya begini ...
"Bang, Takaza Agama bhah Bang! 40hari itu ... Abang la bah!! . ...InsyaAllah .. ada hadis tu saya dengar bang ... kalo kita keluar di jalan Allah ...akan dimasukkan kita ke syurga besama2 satu keluarga .. dan Allah bilang jangan pisahkan mereka sekeluarga kerana mereka telah berpisah di dunia untuk keluar di jalan ALlah ..

MasyaALlah~! ketika ini  rasa seperti ada suatu kekuatan yang masuk dalam hati saya... seperti angin yang menembusi jasad. .. dan memasukkan Jazbah(semangat) baru dalam diri ... terus saya membisik ke hati .. (bhah ayah!! cepatlah keluar 4bulan!! Abang Apik!! Adik!! keluar lah kamu semua ... nda payah balik rumah!! .. dan ...begitu juga kepada... "futurehusband"! eh,terlepas ... (pija,..orangbujangdiam2)~~ .......shhhh ...!! XD


Yang ketiga ...Wanita ini ada sifat istiqamah ...iaitu berpegang teguh terhadap sesuatu ...

dan Akhir sekali ... Wanita ini ada sifat mujahadah yang kuat sebenarnya ....


teman2 ... sedari lah hakikat kita sebenar sebagai muslimah .. apa yang telah dan akan kita berikan untuk agama ?? ...apa yang telah kita lakukan dengan kelebihan2 yang  telah Allah beri ?? APA.....AKAN.... KITA    JAWAB.... KELAK??? . .... sama2 kita musahabah diri ..isnsyaAllah(moodsebak) ..


Program yang biasa kita dengar orang cakap "keluar Masturat"  tu sebenarnya program yang dilakukan oleh pasangan suami isteri ... boleh juga bersama anak perempuan .. dengan SYARAT ... hie

Kalau  di tanya soal jodoh .. apa akan anda jawab ??
kalau saya ... saya akan jawab... entah .. tanya bulan .. XD
lepas tu bulan akan jawab" hah! dah mula dah budak nie! sudah habis zikir pagi mu pija? bloging syak ko pagi2 bagus ko kc habis dulu zikir"..ahaha  ... ok .. sekian ... yang baik semua dari Allah ..yang xbaik Dari ALlah juga disandarkan atas kelemahan saya ...
insyaAllah ~:)

eh,sebelum tu ... saya syor anda untuk hayati videoclip ini ...




Dont have to worry about all those things ..
knows your priority ..in yourself condition ..
and just move on with what you hold on  ...
Pray hard to ALlah ... wished and asked for a good fate in this matter  ...
because that is the only thing I/you  ... as a GIRL .. can do .. nothing much.. :)
If he's meant to be with you soon .. then he will .. if he's not ...
well that's best for both of you ..
im not gonna force you to listen to this,.. and trust me ..
BUT .. Trust Allah ... thats not my words ...InsyaALlah ... :)


im muslimah ..
and this is sincerely ...
from me myself ... not Adam's hiee :)
insyaAllah..






semoga dapat kita manfaat apa yang baik..insyaAllah~




2 comments: