Friday 2 December 2011

TRAUMA berada di hospital

" Pija, kita xboleh balik kampung sama2.. mama ada hal di Tuaran, Pija tolong carikan mama kitab Mtutakhab Hadis di 1 Borneo ya..?? untuk makcik di kampung.. . nanti kalau dah jumpa Pija balik Kampung dulu" ... mama kejar dari belakang"

"baik ma ...saya ok jak :)" . ..
 "dalamhati"(yeahhhh!!!!, akhirnya ada juga chance aku drive ke Kota Belud.. Surang2 lagi tu...mimang aku suka lah!!) ngeee  
selama nie mama ayah x berani bagi green light saya drive ke Kampung nenek(Kota Belud), kerana perjalananya yang agak mencabar...em ..tapi alhamdulillah Allah beri peluang juga..hihie 

-lepas salam mama dengan reaksi muka yang steady(tenang).. saya pun naik kereta Viva silver, sementara mama naik kereta Viva Jed... mama jalan dulu... saya tunggu kelibat mama xda... baru saya start kereta.. muka yang steady tadi bertukar menjadi riang. .ahaha .. waaaahhhh....siuknya dapat drive kereta jauh2 ^^,  . .


dari 1 Borneo.......akhirnya sampai ke Kampung, alhamdulillah~~ :))) . . .


~~malam di rumah nenek, makcik bawa saya dan anak2 dia ke hospital,.. anaknya xberapa sihat.. em...
    
-setelah sampai di hospital Kota Belud :
    Ya ALlah,... saya rasa sangat tidak selesa... sebab saya pernah di tahan di hospital ini,.. TRAUMA  U__U  . . .. emm....sementara makcik dan anak2 nya pergi mendaftar, saya pergi ke surau untuk menunaikan solat isyak.. selesai baca doa,...saya berkhayal seketika..~mengimbau kembali nostalgia2 lalu di hospital ini ..u__u


-Di surau ini ???~~ . ... saya ingat lagi semasa saya ingin solat subuh dulu,.. bersama seorang rakan satu Wad, namanya Ayu...dalam perjalanan balik ke Wad dari surau, hospital itu tiba2 lengang, xda sorang pun nurse yang bertugas berada di luar Wad, termasuk sekuriti2 di sana...pelik..semua pintu Wad di kunci,.. kami ketuk pintu Wad beberapa kali,lantas seorang nurse membuka pintu dengan cemas,..''macam mana kamu boleh berada diluar?? kamu tidak tahu kah ada orang gila masuk dalam kawasan hospital? bahaya ... sekuriti2 sedang cari orang gila itu"..
Allahuakhbar, maha suci Engkau Ya Allah Yang telah melindungi kami sebentar tadi.. .u__u . .~~~

-HUH??(sedar dari khayalan) . .. emm...ya ALlah...dengan segera saya bangun, bersiap keluar dari surau~


-semasa duduk menunggu makcik dan anak2 nya~ . .(kembali berkhayal)~~

~~~~~ Dulu,... pada waktu siang, saya sering di tambah air, sambil dimasukkan ubat dalam air itu..yang mebuatkan saya mengantuk,...jadi,..pada waktu siang saya hanya tidur sepanjang masa... bangun sekejap hanya untuk solat, makan sedikit dan ke bilik air... kesannya, saya xdapat tidur waktu malam...dan.....
mula lah saya terbayang saat2 seram di atas katil seorang diri,yang lain tidur...Ya Allah macam2 saya dengar.. 
suara perempuan menangis,....perempuan ketawa,...perempuan mengerang kesakitan.... kadang2 saya rasa perempuan yang menangis itu semakin dekat suara,..sehingga sampai satu saat, saya rasa suara itu hanya berada di tingkap tepi saya...... saya agak biasa juga dengan benda2 begini sewaktu di asrama lagi... walau bagaimana pun saya tetap rasa sedikit tercabar...ngee tapi saya steady aja~ insyaAllah yakin saya dengan Allah ada.. :)  ...(dalamhati: mama, saya xmaw tinggal sini...ambil saya cepat..emm u_u) . ..


~~~~Ya Allah saya xsuka tempat nie..emmm....
 ~~~~~Kadang2 saya pergi ke Wad pedriatik,..tengok budak2:) . .. ada sekali seorang budak lelaki dalam umur 5tahun agaknya,  cakap : kak, jom mandi sama2...sambil2 sengih2... amboi2... maw di gigit nie.. kestau mama mu ya...ehehe ada juga budak2 yang bermain2 :)  ...di situ lah hati saya terubat sedikit,..emm....


~~~~~ bila ke tandas, pergi sekali dengan air yang di cucuk di tangan tu..ergh,..saya mahu balik!!!! 



---------------------------------Kak Pija!!!!(khayalan terhenti lagi)...adik sepupu saya geram saya xdengar apa yang dia cakap..dari tadi menghayal...agak lama juga saya menghayal..huu . ..
"bila kita makan KFC nie ??? saya lapar bhaa(adik sepupu mengadu)..hehe
"Ayip lapar kaa?? kesiannnya..tunggu mama dan abang keluar ya sayang..(sambil mengangkatnya ke atas riba) . ..----------------------------------------------


setelah semua selesai,... Kami pun beredar dari hospital itu,.. saya bermonolog sambil memandu, "Ya ALlah, segala puji Mu yang telah menyedarkan saya betapa tingginya nilai 'afiat=kesihatan yang baik' ...insyaAllah, saya akan jaga afiat yang Engkau beri setakat ini dengan baik, begitu juga dengan orang2 sekeliling saya.. InsyaAllah :). . ..

Mafhum Hadith : tidak ada nikmat yang lebih tinggi selepas iman dan takwa,..melainkan 'afiat=kesihatan yang baik'

 p/s Hargailah apa yang telah diberi sebelum Dia tarik...
       jaga kesihatan .. .InsyaAllah n._n

No comments:

Post a Comment