Saturday 19 November 2011

cerita dalam hati :)

 Alhamdulillah...setelah di uji dengan Demam panas diikuti dengan tonsils di leher...akhirnya doa saya agar diberi "afiat" dimakbulkan ... . ... kerana apabila tiada afiat,..susah lah kita untuk melakukan amal ibadat.. susah untuk "ikram" kepada orang lain...Alhamdulilah Ya Allah.. Hanya Engkau yang memberi mudharat dan juga yang menyembuhkan... Mahluk langsung tiada kuasa..Allah sahaja Yang berkuasa.. :)

سئلوا الله العفوا والعافية وانه ما اوتى احد بعد يقين خيرا من معافاة
Maksudnya:
Pohonlah daripada Allah kempunan dan a’fiat, sesungguhnya seseorang itu tidak diberi (perkara) yang lebih baik selepas keyakinannya melainkan a’fiat. (SAHIH MUTHAKAB HADIS)


 ~malam~
 Esok ialah hari perkahwinan kakak sepupu saya.. . 


"orang kata,..kita akan gembira bila tengok orang yang kita sayang bahagia"


sebab tu..saya sangat happy tengok kakak bahagia (^^,) . .


      - niat saya untuk cepat2 sihat juga kerana ingin "ikram=menunaikan hak saudara" dengan kakak sepupu saya di majlis perkahwinan dia..




        Malam tu "kakak" sangat cantik dengan pakaian tradisi kaum Bajau..saya suka tengok..( walaupun dalam hati ada terlintas"Ya Allah,..nanti Aku Kahwin xmau pakai2 macam nie..xmau orang lelaki ramai2 tengok.. err... Alhamdulillah ayah orang yang faham sedikit tentang agama...mungkin selamat jugalah Aku nanti" ngee n_n....


     - Setelah selesai majlis malam berinai..saya pun lega...saya tengok kakak dengan husband "happy" sahaja~ saya pun happy :)...




     -beberapa minit kemudian..bermula lah "part" yang saya paling tidak suka.. acara karaoke =,= . ... walaupun orang2 yang menyanyi tu boleh dikatakan "terer" dalam bidang nyanyian nie..telinga saya tetap sakit dengar semua tu...emmm keluarga kakak sepupu saya sebelah ayah dia memang aktif dalam bidang nie... selalu ikut pertandingan,...sampai peringkat negeri...
 Ya ALlah...jangan Engkau biarkan mereka "berterusan" begitu,..berilah orang2 yang ada dalam majlis ini hidayah Ya Allah..aminn,,




   -tidak lama kemudian kepala saya mula terasa berat... kakak sepupu saya adakan majlis kahwin nie di dewan Datuk  ...  ...(entahakulupanama).. jadi agak segan lah untuk berehat di mana mana tanpa izin... saya cuba cari mama... minta syor dia... namun malangnya "handphone saya xbawa..terpaksa cari dengan menggunakan segala kudrat yang ada..ngee pusing punya pusing akhirnya jumpa juga..alhamdulillah`


    -  Setelah mengadu masalah pada mama, lantas dia  telefon ayah.. Rupanya ayah memang berada di dalam kereta  dari bermulanya acara karaoke tu . .. 
    "ayah, ada kunci Viva? pija maw rehat dalam viva..dengar ayat Al Quran... sakit mata dan telinga tengok        
       'diorang' menyanyi sambil menari ramai2 ayah" . ..


    - Ayah saya tersenyum sambil berkata " itulah yang dikatakan majlis2 lalai nak" 


   -saya tunduk,..sambil bermonolog (kasihan kakak, hilang keberkatan dalam majlis 'dia' . . em u_u


    - Ayah beri kunci kereta Viva.. saya pun pergi ke tempat di mana kereta Viva di 'parking' kan. .. 
   -sepanjang perjalanan saya tengok langit.. MasyaAllah cantiknya... sambil tu saya bermonolog " di mana bulan ya? kenapa tiada? . .. em....


    -Dalam kereta,..saya pasang ayat alQuran kuat2... tapi xpasang penghawa dingin... sebab sudah "Allah jadikan sifat 'malam' itu sejuk :)  . .. saya rendahkan kerusi kereta..dan baring sambil melihat ke langit... 






    -MasyaALlah  ~ cantik sungguh ciptaan Mu Ya Allah... bintang2 berkelipan... ada juga yang tidak berkelip.. ada yang besar,...ada yang kecil..ada yang berkumpul..ada yang berjarak jarak... tapi.. saya masih tertanya tanya.. di mana bulan??  emm..


    - kenapa saya cari bulan ? hie sebab... bila saya tengok bulan..saya rasa sangat tenang, .. ingat pada kebesaran Allah... rasa takut pada Allah menusuk di hati...


   - Di samping itu~ saya juga akan teringat orang2 yang jauh di mata saya.... sebab bila saya pandang bulan.. saya tahu mereka juga akan pandang bulan yang sama... sambil melihat bulan,..saya akan doakan sesuatu untuk mereka... 

   - Seorang kawan saya baru sahaja pergi menuntut ilmu.. saya pasti akan selalu teringat kan dia..jadi...lepas nie insyaAllah saya akan selalu2 tengok bulan.. untuk doakan dia...dan kawan2 yang lain :)

~~~~~~~~~~~


  - tiba2 satu sorakan kuat kedengaran... saya pusing belakang untuk tengok majlis tu melalui cermin kereta.. kelihatan  acara 'itu' makin agresif....lantas saya baring semula..tanpa saya sedar...air mata mengalir... suara keesakan sedikit terkeluar.. Ya Allah...tolong Ya Allah... jadikan doa hambamu yang hina ini..sebagai asbab hidayat kepada mereka... perkenankan lah ya ALlah....


Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang berdoa bagi saudara Islamnya dengan tidak setahu saudaranya yang tersebut, berkatalah Malaikat yang ditugaskan untuk itu: "Aamin, dan engkau pula akan beroleh seperti itu juga." Abu ad-Darda' r.a


2 comments: