Tuesday 1 November 2011

Betapa Aku Lemah

"Betapa aku lemah'' . .. (U_U,) . .
Aku lihat dengan mata kasar sendiri...
 maksiat berlaku berleluasa.....
melampaui batas....
Pelbagai jenis maksiat.....
tidak kira umur...
tidak kira tempat...
maksiat kecil atau besar...
Ya Allah...aku cepat terkesan dengan benda-benda begini...
Aku bersyukur...Allah beri satu kelebihan untuk cepat "alert" dengan benda-benda yang tidak baik..
Tapi Ya Allah.....
Aku LEMAH.....
Aku hanya mampu melihat....
dan MEMBENCI dalam hati....
Ya Allah..... Aku mohon.... pelihara lah hati ku Ya Allah....
Berilah Aku kekuatan...Untuk tempuh segala ujian yang Engkau beri Ya Allah...
Aku tidak mampu untuk lakukan  lebih Ya ALlah...  "Aku HambaMu yang Lemah"... Allah~~~!


~~~~~~



sementara melihat,..
dalam hati Aku benci ...
dalam hati Aku marah... marah...dan marah....
tapi semuanya hanya DALAM HATi...
Ya ALlah....
lantas aku menangis sendiri....
sambil ingatkan diri "Pija~~, ..ingat,...tidak mustahil Allah uji kau yang berada di tempat mereka yang melakukan maksiat itu.... ingat... kita dinilai ikut amalan terakhir kita... belum tentu kau dijauhkan dari melakukan maksiat pada pada saat akhir2 kau di dunia"...
Allah~~~(makin deras air mata jatuh)...
"Allah,...jangan Engkau biar...sahabat2 ku bergelumang dengan maksiat(akibat daripada kejahilan mereka)..
Mereka tidak salah Ya Allah...Aku yang salah....Engkau beri AKu sedikit  kefahaman .. Engkau besarkan aku dengan suasana terbiyah..tetapi mereka tidak... namun aku LEMAH Ya Allah... Tidak mampu melakukan  amanat mu dengan baik... Tolong Ya Allah... beri kami kekuatan untuk berhijrah dari kejahilan kami untuk taat perintah mu..dan menjauhi larangan Mu...Allah...Amin Ya Rahim    (U_U,) . . .


`~~~~~~~~~~~


"Sabda nabi : “Apabila dilakukan kejahatan (dosa) diatas muka bumi dan terdapat terdapat pula orang yang menyaksikannya, lalu dia membencinya, dia adalah orang yang tidak bersama dengan (kejahatan itu). Dan sesiapa tidak berada di dalam majlis maksiat, tiba2 dia redha kepadanya, dia seperti orang yang hadir di dalam majlis berkenaan”


"Abu Sa’id yang meriwayatkan hadis ini menangis sambil berkata: Demi Allah !! kami melihat beberapa perkara mungkar lalu kami merasa takut, inilah kelemahan kami"


"Orang yang lemah ialah orang yang melihat kemaksiatan di depan matanya tidak sedikit pun ada kebencian di dalam hatinya akan kemungkaran itu"


"orang yang kuat ialah orang dapat menahan kemarahannya ketika marah"




"Seorang sahabat nabi bernama Abu Sa’id Al-Khudri r.a menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w berkhutbah yang bermaksud “ ingatlah jangan seseorang itu takut kepada orang ramai sehingga dia berkata benar apabila dia mengetahui perkara yang benar.”
Ertinya, jangan ada dikalangan kamu apabila melihat perkara yang sebenar melainkan mesti menyatakan kebenaran dan mencegah mungkar apabila melihat kemungkaran, jangan berdiam diri untuk cegah mungkar kerana takut kepada orang ramai."

3 comments:

  1. Berfikir sejenak dan teringat pada ketika Ummu Sulaim dan ilmunya cara memulakan bicaranya dengan mengatakan: "Sesungguhnya Allah tidak malu dari kebenaran". Ertinya Allah tidak menolak dari menerangkan kebenaran.

    ReplyDelete
  2. Zahidah Mardiah : terima kasih atas perkongsian ilmu... tpi maafkan sya..sya xbrapa dpt tangkap.. boleh terang kan lagi dalam? InsyaAllah ..:)

    ReplyDelete